اولین گردهمایی دانش آموزان علاقه مند به …

به همت مرکز آموزش نجوم و معرفی علوم نوین آستان مقدس حضرت عبدالعظیم علیه السلام برپا گردید.

به مناسبت بزرگداشت هفته ولادت محدث والام…

مجموعه خانه علم و آسمان نمای حرم مطهر حضرت سید الکریم علیه السلام برگزار نمود .

اولین گردهمایی دانش آموزان علاقه مند به …

مرکزآموزش نجوم و معرفی علوم نوین آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع) به مناسبت ایام ولادت سراسر نور ایشان برگزار می نماید.

برپاپی کلاس کیهان شناسی کوانتومی

مرکز آموزش نجوم و معرفی علوم نوین آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع) برگزار می نماید.

قابل توجه علاقه مندان به مباحث نجومی!!

مرکز آموزش نجوم و معرفی علوم نوین آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع) برگزار می نماید.

ستاره‌شناسان با استفاده از یک تلسکوپ بزرگ در شیلی موفق به ثبت تصاویر زیبایی از تولد یک ستاره شدند.

-بنا براین گزارش، تلسکوپ مجموعه میلیمتری - زیرمیلیمتری بزرگ آتاکاما(آلما) یک ستاره را در فاصله 1400 سال نوری از زمین در صورت فلکی بادبان رصد کرده که یک ابر گازی میان ستاره‌یی را با دفع مواد با سرعت 144 هزار کیلومتر در ساعت در آن درخشان کرده است.

دانشمندان این جسم درخشان را که توسط ستاره نوزاد ایجاد شده به عنوان اجرام هربیگ هارو می‌شناسند.

این تصاویر جدید و دقیق نشان‌دهنده دفع مواد از ستاره با سرعت حدود 40 کیلومتر در ثانیه است که چهار برابر سریعتر از رصدهای قبلی فوران‌های مونوکسیدکربن است. این کشف می‌تواند به محققان در درک فرآیندهای پیچیده تولد ستارگان کمک کند.

تصویر جدید هربیگ هارو 46/47 (HH 46/47) نشانگر دو فوران ماده از سوی ستاره تازه متولد شده است که یکی از آنها پیش از این مشاهده نشده بود.

یکی از فوران‌ها در سمت چپ تصویر به رنگ صورتی و بنفش بوده که بخشی از آن به سوی زمین در جریان است. این درحالی است که فوران نارنجی سبز در سمت راست نشانگر جریانی در خلاف جهت زمین است.

ثبت این تصاویر برای تجهیزات حساس تلسکوپ آلما پنج ساعت به طول انجامید. تصاویر قبلی که توسط تلسکوپ‌های دیگر ثبت شده بودند، فوران سبز و نارنجی را به دلیل وجود غبار در اطراف ستاره که دید آنها را مسدود می‌کرد، مشاهده نکرده بودند.

تلسکوپ رادیویی 1.3 میلیارد دلاری آلما مجموعه‌ای از 66 تلسکوپ رادیویی است که یکی از قدرتمندترین تلسکوپ‌های ساخته شده تاکنون را تشکیل داده‌اند. هر دیش حدود 12 متر بوده و وزن آنها 115 تن است. تلاش‌های ترکیبی تلسکوپ‌ها به دانشمندان اجازه داده تا مناظر آسمانی را که به دلیل وجود غبار و گاز در نور اپتیکال نامرئی هستند، مشاهده کنند.

این پژوهش در مجله Astrophysical منتشر شده است.

-منبع:isna.ir